Paragrafen

Bedrijfsvoering

Ontwikkeling Organisatie
Het blijft een uitdaging om met elkaar de ontwikkeling van onze organisatie op koers te houden, met de huidige bezetting voldoen we krap aan de minimale eisen van de wet en regelgeving en moeten we alle zeilen bijzetten om aan deze eisen te (blijven) voldoen en waarbij we in sommige gevallen niet eens kunnen voldoen aan de minimale wettelijke taken. Ook met een andere arbeidsmarkt of met meer ervaren beleidsmedewerkers zal de organisatie kwetsbaar blijven. De continuiteit komt (nog) niet in gevaar maar we moeten wel met zijn allen scherp blijven.

We hebben in 2023 veel nieuwe medewerkers met beperkte gemeentelijke ervaring in dienst genomen en aan de andere kant ook een aantal ervaren medewerkers zien vertrekken.

In 2023 hebben we een recruiter ingehuurd om hier een rol in te spelen en ons gerichter aan nieuwe medewerkers te helpen. Deze recruiter is er in geslaagd om veel vacatures in te vullen. We halen veel net afgestudeerde WO’ers binnen en  die in de basis geschikt zijn en in onze ogen over de juiste competenties beschikken. Deze nieuwe mederkers worden gekoppeld aan een ervaren medewerker en worden door hen opgeleid. Helaas komt het ook voor dat de ervaren medewerker er niet is en een nieuwe medewerker, ondanks inspanningen van de managers en andere collega’s, zelf zijn of haar weg moet zoeken. Dit is uiteraard niet wenselijk, maar wel de realiteit.

Dit betekent dat er constant een beroep gedaan wordt op de ervaren medewerkers (en managers) om de nieuwe medewerkers te begeleiden en dat er tevens wordt verwacht dat zij daarnaast hun normale werkvoorraad afhandelen. Dit verhoogt de werkdruk bij deze medewerkers. Het effect kan zijn dat deze ervaren medewerkers op zoek gaan naar meer specialistische functies  bij andere gemeentes in plaats van de generieke funcies bij onze gemeente.

Op dit moment is de continuiteit binnen de organisatie gewaarborgd in de basis, maar dit blijft een risico. Daar waar we geen geschikte medewerkers kunnen vinden huren we “extern” personeel in via Flextender (platform voor dergelijke aanbestedingen). Ook deze markt is krap en het nadeel zit hem hierbij in de continuiteit en het borgen van kennis voor de toekomst, naast de financiële gevolgen die dit ook met zich meebrengt.

We gaan een onboardingsprogramma opstellen voor onze gemeente en het thema voor 2024 is: aandacht voor onze medewerkers en voor de ontwikkeling van onze medewerkers.

We hebben hiervoor afgesproken dat iedere medewerker een “ontwikkelgesprek” krijgt en we aandacht geven aan onze medewerkers. Tevens zijn we bezig met een andere manier van opleiden neer te zetten waarbij we veel beter aansluiten bij de behoeftes van al onze medewerkers.

Ook hebben we ons realisatievermogen in kaart gebracht en door daar focus op te krijgen en te houden kunnen we bewuste stappen zetten in 2024.

Toch gaan we natuurlijk door met de verdere ontwikkeling van onze organisatie. In 2023 hebben er een aantal zaken op de ontwikkelagenda gestaan welke van invloed waren op de begroting 2023. Het betreft onder andere:

  • De afronding van de inplementatie van HR-21 (de nieuwe gemeentelijke functiebeschrijvings- en waarderingssystematiek);
  • Het vormgeven van het hybride werken (na corona); gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor is het ‘nieuwe normaal’ geworden; de verbinding tussen collega’s  behouden, blijft hierbij een belangrijk uitgangspunt;
  • Het versterken van ons team financien en het vasthouden aan een strakke P&C cyclus, zowel vanuit procesmatige als inhoudelijke invalshoek;
  • De verdere ontwikkeling van onze organisatie vormgeven vanuit kwaliteitsdenken, integraal werken, eigenaarschap en het verder ontwikkelen  van onze medewerkers;
  • De verbinding leggen met onze buurgemeenten om te onderzoeken wat we op personeel organisatie voor elkaar kunnen betekenen, daar zijn al contacten gelegd op het terrein van gezondheid en vitaliteit
  • Het opstellen van opleidings- en ontwikkelplan voor onze medewerkers en een begeleidingsplan voor nieuwe medewerkers.

Een aantal zaken zijn inmiddels afgerond en een aantal zaken nog niet, daar werken we nog steeds aan.

Aandacht voor vitaliteit kan hier ook een belangrijke rol in spelen en ook op dat terrein zijn we stappen aan het maken. Zo hebben we vers fruit op de werkplek en zijn we bezig met het regelen van stoelmassage, een bijdrage vanuit de werkgever voor fitness/bewegen en het organiseren van Yogasessies en een healtcheck voor al het personeel. Daarmee hopen we een voor de huidige medewerkers aantrekkelijke werkgever te blijven en ook voor nieuwe medewerkers een aantrekkelijke werkgever te worden.

Personeelslasten  
Per 2 januari 2023 is er een nieuwe CAO voor gemeentes en die liep tot en met 31 december 2023. De salariskosten stegen met 2 % en daarboven nog eens met 240 Euro per persoon. Er is een vergoeding gekomen voor thuiswerken en internetgebruik  van 3 Euro per dag totaal. Deze kosten zaten al in de begroting. De onbelaste reiskostenvergoeding is in 2023 verhoogd naar 0,21 cent per kilometer (max 80 km enkele reis). Werknemers die meer als 5 kilometer reizen komen in aanmerking voor een reiskostenvergoeding, of je met de auto, met de fiets of lopend naar het werk komt, dat maakt niet uit. Met de verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding blijven we concurrerend met andere bedrijven en gemeente in onze omgeving. In 2023 hebben we afscheid genomen van 2 wethouders en zijn er 2 nieuwe wethouders aangesteld. Dit hebben we meegenomen in de begroting voor de komende jaren.

Deze pagina is gebouwd op 09/02/2024 07:35:31 met de export van 08/27/2024 14:35:25