Informatie- en communicatietechnologie (ICT) heeft een steeds grotere invloed op de samenleving en de producten/diensten van onze gemeente. Om inhoud te geven aan een goede en efficiënte informatievoorziening, die ondersteunend is aan de dienstverlening aan inwoners en bedrijven van Landsmeer en om te voldoen aan wettelijke eisen dienen ook in 2024 de nodige inspanningen geleverd te worden.
De inventarisatie van het Configuratiemanagement is in 2023 afgerond. Configuratiemanagement zorgt voor een actueel inzicht in alle hardware en software en onderlinge verbindingen binnen de organisatie en is een belangrijk aspect voor het verhogen van de digitale weerbaarheid van de organisatie. Het is immers belangrijk dat we zicht hebben op wat de gemeente Landsmeer in huis heeft en wat beschermd dient te worden. Vanaf nu gaat het beheer in om alle wijzingen en actualisaties bij te houden.
In 2023 is een start gemaakt met inrichting en in gebruik name van de MDM. MDM is een term in de ICT die gebruikt wordt voor het beheer (en mogelijke registratie) van mobiele apparaten. Hieronder vallen smartphones, tablets en laptops. MDM-functionaliteiten omvatten onder andere beveiligingsbeleid, draadloze distributie van applicaties en gegevens en configuratie-instellingen voor alle soorten mobiele apparaten. De laptops zijn in 2023 ondergebracht in deze beheer-tool. Verder is een begin gemaakt om de smartphones en tablets in de MDM onder te brengen. In 2024 worden deze werkzaamheden afgerond.
In 2023 is het nieuwe zaaksysteem ingericht en uitgerold in de organisatie en is de continuïteit van onze bedrijfsvoering geborgd. De implementatie van iBurgerzaken (Burgerzaken Module) is in 2023 succesvol doorgevoerd. In 2024 wordt het zaaksysteem door ontwikkeld met de onderdelen uit het project Dienstverlening.