Openbare orde & Veiligheid
Wat wilden we bereiken? | |
Een goede inzet van middelen om op de veiligheidsthema’s, die in Landsmeer spelen, de gemeentelijke rol volledig te vervullen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
---|---|
In 2023 wordt in samenwerking met de partners in het veiligheidsdomein een nieuw meerjaren integraal veiligheidsbeleid opgesteld en aan de raad voorgelegd. We betrekken daarbij de veiligheidsanalyse 2018-2022. De prioriteiten en projecten worden beschreven in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma. Om alle taken adequaat te verrichten, is uitbreiding van de formatie noodzakelijk. | |
Toelichting: | |
Voor het Integraal Veiligheidsplan zijn gesprekken gevoerd met inwoners en betrokken partijen. Het Integraal Veiligheidsplan is in het vierde kwartaal vastgesteld, waarna het uitvoeringsplan door het college is vastgesteld. In het uitvoeringsplan zijn de concrete activiteiten van gemeente en partners voor de komende jaren uitgewerkt. De formatie voor Openbare Orde en Veiligheid is uitgebreid met 1 FTE. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Minder woninginbraken dan de voorgaande jaren. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Buurtpreventie stimuleren door bijvoorbeeld het gebruik te maken van "Whatsapp buurtgroepen" met als doel de hele gemeente te dekken. | |
Toelichting: | |
Aan publiekscampagnes op dit gebied is, als gevolg van onderbezetting, geen aandacht besteed. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Het voorkomen van woninginbraken is in de week van de veiligheid het thema waar aandacht voor wordt gevraagd via verschillende activiteiten. | |
Toelichting: | |
In 2023 was het thema van de Week van de Veiligheid: Agressie & Geweld tegen ondernemers. We hebben daarom geen aandacht gevraagd voor woninginbraken in die week. We hebben wel aandacht gevraagd voor woninginbraken in de zomer via de sociale media kanalen en de nieuwsbrief. Deze campagne was bedoeld om inbraken in de zomerperiode te voorkomen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Inwoners worden voorgelicht met als doel het aantal woninginbraken, babbeltrucs, Whatsapp fraude of phishing te verlagen via de gemeentelijke communicatiekanalen zoals; Facebook, Kompas en de gemeentelijke website. | |
Toelichting: | |
De Waterlandgemeenten zijn met een projectgroep Digitale Veiligheid gestart. Er worden campagnes georganiseerd om bewustwording te creëren onder de inwoners. De campagnes worden gedeeld op sociale media en in de nieuwsbrief. In oktober is een bewustwordingsmoment georganiseerd met de politie over digitale veiligheid. Bewoners konden vragen stellen aan de politie en kregen advies om slachtofferschap van online fraude te voorkomen. In 2024 gaat de werkgroep digitale veiligheid door en plannen de regiogemeenten gezamenlijk acties. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Politie werkt gebiedsgericht. Dit betekent dat zogenaamde ‘hotspots’ tijdens de surveillance vaker worden bezocht. Gemeentelijke handhaving kan hierbij ondersteunen. | |
Toelichting: | |
De samenwerking met de wijkagenten en de politie verloopt op dit moment goed. In de zomerperiode zijn de hotspots door alle partijen bezocht. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Politie zet in op de aanpak van mobiel banditisme (rondtrekkende criminele bendes) en op het versterken van de heterdaadkracht (het vermogen om kort na het delict de dader te pakken). | |
Toelichting: | |
De politie is op dit punt primair zelfstandig actief en werkt samen met gemeente indien nodig. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Samenwerking en evenredige deelname als partner binnen de veiligheidsregio Zaanstreek Waterland | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Een medewerker inzetten als verbindende schakel met de VRZW en als deelnemer aan de pool van medewerkers uit de regio, die gezamenlijk de crisisorganisatie bemensen. | |
Toelichting: | |
De gemeente Landsmeer neemt deel aan de overleggen van de crisisorganisatie. Eind 2023 zijn een aantal andere medewerkers met hun opleiding voor een rol binnen de crisisorganisatie gestart. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Verminderen van overlast door het hinderlijk samenkomen in de openbare ruimte. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Beleid voor een persoonsgerichte aanpak wordt ontwikkeld en uitgevoerd. | |
Toelichting: | |
We merken dat er meer overlast in de woonomgeving wordt ervaren door personen, die onbegrepen gedrag vertonen. De aanpak is complex. Met collega’s, de politie, corporaties en andere partners wordt op casusniveau overlegd. Mocht een casus multidisciplinair en complex zijn dan kan de casus worden opgeschaald naar het Zorg- en Veiligheidshuis. Informatie kan dan gedeeld worden met alle betrokken partners in een integraal overleg. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Bevorderen van de zichtbaarheid van boa’s en het uitvoeren van handhavingsacties wanneer de overlast blijft toenemen. | |
Toelichting: | |
De zichtbaarheid van de boa's is op sterkte. Op het water zijn een aantal geslaagde handhavingsacties georganiseerd om vaaroverlast tegen te gaan. Wat betreft jeugdoverlast heeft handhaving een integrale aanpak met Openbare Orde en Veiligheid. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Bevorderen van de zichtbaarheid van jongerenwerkers en het jongerenwerk dusdanig positioneren dat zij goed contact met de Landsmeerse jeugd hebben. | |
Toelichting: | |
Het contact met jongerenwerk is goed en de samenwerking met boa’s groeit. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Communiceren op welke wijze inwoners jeugdoverlast kunnen melden. | |
Toelichting: | |
Overlast kan via de mail en telefonisch worden gemeld. Meldingen worden de boa's opgepakt. De meldingen komen ook bij Openbare Orde en Veiligheid terecht, zodat de meldingen ook gecommuniceerd worden met de politie en jongerenwerk en de inzet effectief kan worden ingezet. Openbare Orde en Veiligheid kan op deze wijze ook in overleg beoordelen of er mogelijk maatregelen nodig zijn. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Het Jeugd Netwerk Overleg (JNO) gebruiken om signalen te delen met de veiligheidspartners en een gezamenlijke aanpak op te stellen. | |
Toelichting: | |
Het JNO is ingericht en wordt gebruikt om aanpak te organiseren. Voor de jeugdaanpak wordt een convenant opgesteld om informatie te kunnen delen binnen de organisatie, politie en jongerenwerk, zodat persoonsgericht gewerkt kan worden. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Het stimuleren van samenwerking met de politie, de inwoners en welzijnsorganisaties. | |
Toelichting: | |
Signalen van inwoners worden opgepakt door politie, handhaving en jongerenwerk. Als andere partijen, zoals corporaties, een rol hebben worden zij er bij betrokken door OOV. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Samenwerking met sociaal domein en politie in kader van zorg en veiligheid ten aanzien van personen met verstorend gedrag. | |
Toelichting: | |
De samenwerking loopt goed, de aanpak moet zorgvuldig verlopen, is vaak complex en gaat minder snel dan alle partijen wensen. |